Gmina Miejska Szczytno realizuje projekt pn. „Miasto Szczytno – miasto zrównoważonego transportu publicznego” dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Celem projektu jest zapewnienie integracji komunikacyjnej miasta Szczytno poprzez ułatwienie dojazdów do pracy, szkoły i zwiększenie dostępności usług oraz bezpieczeństwa ruchu.
- Gmina Miejska Szczytno odważnie stawia na zrównoważony transport zbiorowy jako alternatywę dla poruszania się po mieście samochodami – mówi Krzysztof Mańkowski Burmistrz Miasta Szczytno. - Realizacja projektu „Miasto Szczytno – miasto zrównoważonego transportu publicznego” ma na celu pokazanie, że autobus może być tanią, szybką i wygodną alternatywą dla samochodu.
Mieszkańcy Szczytna zyskają na realizacji projektu. Przede wszystkim będą mogli korzystać z rozbudowanej, 3 linii transportu publicznego, a jeden z przystanków przy nowej części trasy zostanie wyposażony w strefę Bike&Ride. Będzie to miejsce, w którym rowerzyści mogą bezpiecznie zostawić swój rower i kontynuować podróż autobusem miejskim.
W ramach projektu wymieniono 450 opraw oświetlenia ulicznego, co wpłynie na lepsze doświetlenie chodnika po zapadnięciu zmroku oraz jesienią i zimą. Przyniesie to również wymierny skutek dla środowiska naturalnego w postaci zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery o 217 ton. Zmniejszy także zużycie energii o około 261 MWh. Taką ilość energii rocznie zużywa średnio 130 trzyosobowych rodzin. Na potrzeby nowego przebiegu linii nr 3 przebudowano także łącznik ulicy Królowej Jadwigi z ulicą Lidzbarską w ramach prac wybudowano jezdnię i chodniki z kostki brukowej, wybudowano zatokę z wiatą przystankową, kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne w technologii LED.
Korzystanie z transportu zrównoważonego to same korzyści:
• oszczędności czasu i pieniędzy
• zmniejszenie korków na drogach
• zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby wypadków
• ograniczenie hałasu, zwłaszcza w godzinach szczytu
• zmniejszenie emisji spalin
• wzrost atrakcyjności środowiska miejskiego