menu

Szlak pieszy - Mazursko – Kurpiowski

2019-11-20 14:28:05 (ost. akt: 2019-11-20 14:29:45)

Szlak biegnie terenem równinnym, dawnym pograniczem polsko-wschodniopruskim. Tędy przez "zieloną granicę" maszerowali w obu kierunkach przemytnicy, a w czasie powstania styczniowego szły transporty broni dla oddziałów walczących z Moskalami. Tu rozciąga się wspaniała puszcza, w której wydobywano bursztyny, rudę darniową oraz pozyskiwano materiał dla tradycyjnego budownictwa drewnianego. Szlak oznakowany kolorem żółtym.
Dziewicza flora otaczająca szlak

0,0 km - szlak biegnie od Muzeum Mazurskiego znajdującego się przy ruinach zamku krzyżackiego z połowy IV w. Szlak prowadzi przez mostek na przesmyku między jeziorami Dużym i Małym Domowym. Za mostkiem skręca w prawo, wzdłuż jeziora dochodzi do końca ulicy Konopnickiej, gdzie znajduje się zabytkowa Chata Mazurska z połowy XIX w. Idąc ul. Leyka i Piłsudskiego, mijamy obiekty Wyższej Szkoły Policji. Za przejazdem kolejowym skręcamy w prawo, w drogę leśną. Wiedzie ona wzdłuż stadionu "Leśnego" obok cmentarza żołnierzy radzieckich. Na wysokości restauracji "Leśna" szlak wraca na drogę asfaltową. Po minięciu parkingu na trasie Szczytno-Rozogi należy skręcić w prawo.

4,0 km - droga prowadzi przez stary las równolegle do doliny rzeki Wałpuszy, nad którą ulokowane są młyn i kuźnia hutnicza, gdzie wytapiano rudę darniową. Gdy miniemy tory kolejowe (Szczytno-Ełk) podążamy lasem sosnowym i po 3km docieramy do miejscowości Rudka.

8,6 km - we wsi skręcamy w lewo, a po dotarciu do mostku w prawo w kierunku miejscowości Czarkowy Grąd. Szlak prowadzi asfaltową drogą wśród pól, łąk i małych zagajników, w dalszym ciągu wzdłuż rzeki Wałpuszy.

11,5 km - wyłaniają się zabudowania miejscowości Czarkowy Grąd. Szlak prowadzi koło kapliczki, by po 3 km marszu wśród pól doprowadzić nas do miejscowości Małdaniec - duża wieś z dominującą starą zabudową.

14,0 km - za wsią mamy na wprost skrzyżowanie z drogą na Piecuchy. Trzymając się oznakowań, docieramy do mostku na rzece Wałpuszy.

17,0 km - przechodzimy przez mostek i wkraczamy do lasu, gdzie możemy podziwiać imponujące Dęby. Po przejściu 2,5 km skręcamy w prawo, by po dotarciu do żwirówki Zabiele-Lipowiec skręcić w lewo. Zbliżamy się do grupy pomnikowych Dębów, za którymi w głębi, po prawej stronie widać zabytkowe Jałowce (największy z nich, niestety martwy, ma ok. 220 lat i mierzy 13 m).

28,0 km - dochodzimy do wsi Lipowiec, w którym znajduje się Kościół Katolicki pw. Św. Walentego z 1892 roku, a przed kościołem znajdują się: neogotycka kapliczka z 1902 roku oraz pomnik poległych podczas I wojny światowej w formie bramy wejściowej na teren kościoła. Tutaj przekraczamy drogę asfaltową Szczytno-Księży Lasek (koło krzyża), zmierzając w kierunku miejscowości Radostowo. Idziemy wśród pól, a następnie przez stary las dochodzimy do drogi asfaltowej Księży Lasek-Rozogi.

33,0 km - skręcamy w lewo do wsi Radostowo. We wsi skręcamy w prawo i terenami leśno - polnymi po przekroczeniu rzeki Jerutki docieramy do południa miejscowości Klon.

41,0 km - Klon jest największym na mazurach skupiskiem drewnianej architektury wiejskiej. wiele chat pochodzi z XIX w. Na miejscowym cmentarzu pochowani są uczestnicy powstania styczniowego. W Klonie warto również zobaczyć kościół katolicki pw. Znalezienia Krzyża Świętego z 1861 r., budynek plebani, wybudowany w latach międzywojennych kościół ewangelicki z drewnianą wieżą. Z Klonu możemy wrócić autobusem do Szczytna lub wędrować dalej w kierunku wsi Rozogi i Myszyńca. Koniec Trasy.