CO ROBIMY W PAŹDZIERNIKU?
Tematy kompleksowe:
1. Bezpieczni na drodze.
2. Zwierzęta jesienią.
3. Pogoda w kratę.
4. Zdrowie na talerzu.
5. Bajkostwory i potwory.
Cele:
- rozszerzanie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze, rozwijanie sprawności ruchowej oraz umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabawie;
- poznanie sposobów bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie sprawności manualnej, umiejętności językowych, przeliczania, określania głoski
w nagłosie i wygłosie, wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw, rozwijanie współdziałania, empatii;
- wprowadzenie litery a, A, m, M, t, T, e, E rozwijanie słuchu fonemowego, kształtowanie umiejętności sylabizowania i głoskowania, doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim, wdrażanie do pełnego uczestnictwa w zajęciach;
- wprowadzenie liczby 1 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształcenie percepcji wzrokowo- ruchowo-słuchowej;
- rozwijanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych, aktywizowanie ciekawości dziecka, budowanie więzi społecznych na bazie wspólnych doświadczeń;
- wprowadzenie liczby 2 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształtowanie umiejętności kodowania, doskonalenie spostrzegawczości;
- wprowadzenie liczby 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, ćwiczenie umiejętności rachowania, doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym – w sklepie;
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej (jadalne i niejadalne części roślin, szkodniki), wdrażanie do pomiaru ciężaru, rozwijanie sprawności fizycznej;
- kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi;
- wprowadzenie liczby 4 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, podnoszenie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności przeliczania.
Wiersz:
„Co jesień niesie?”
(autor: Dorota Rozwens)
Co niesie ze sobą jesień?
Zapach grzybów w wilgotnym lesie,
kasztany, żołędzie i szyszki,
i nasiona dla szarej myszki.
Niesie w sadzie owoce dojrzałe
i na grządkach warzywa wspaniałe.
Dla bocianów dalekie podróże,
na chodniki - deszczowe kałuże.
Jesień niesie też barwne liście
– suknią strąca je z drzew zamaszyście.
Dzikiej róży owoce czerwone,
z jarzębiny korale zrobione.
Długie noce i przykrótkie dni,
a zwierzętom - kolorowe sny.
Ale niesie też, pewnie to wiecie,
szczyptę marzeń o następnym lecie.
"Numery alarmowe"
(autor: M. Wiśniewska-Koszela, J. Gajda)
Znam już na pamięć numery alarmowe
gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe.
997 - tu policję się wzywa,
998 - straż pożarna przybywa,
999 - ważne życie i zdrowie
jedzie na sygnale szybkie pogotowie.
W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało,
lecz nigdy dla zabawy - gdy nic się nie stało.
997 - policja pędzi już.
998 - strażacy są tuż, tuż.
999 - karetka do nas jedzie.
Poradzę sobie teraz w największej nawet biedzie!
Piosenka:
„Kto tu mieszka"
(sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago)
Kręte ścieżki wiodą nas
Poprzez tajemniczy las.
Hop, hop – echo, jesteś tu?!
Może śpisz w zielonym mchu?
Ref.:
Tutaj norka, tutaj gniazdko, (dzieci pokazują kierunek rękami – lewą i prawą)
A kto w dziupli schował się? (robią młynek i zakrywają oczy)
Kto tu mieszka? Kto tu mieszka? (robią daszek nad oczami i skręty głowami w lewo, w prawo)
Każdy już na pewno wie. (podnoszą kciuki, kiwają głowami na tak)
W norce mieszka rudy lis,
W dziupli sowa pisze list,
W gniazdku cicho gwiżdże kos,
Dobrze znamy kosa głos!
Ref.:
Tutaj norka, tutaj gniazdko…
W lesie każdy ma swój dom,
Wielki jeleń, mała ćma,
Tam, gdzie dwa zające śpią,
Pan leśniczy chatkę ma!
Ref.:
Tutaj norka, tutaj gniazdko…