Główne zadania logopedy szkolnego:
przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,
diagnozowanie logopedyczne,
organizowanie pomocy logopedycznej,
korygowanie wad wymowy oraz zaburzeń w sferze komunikacyjnej,
prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej oraz grupowej.
wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawowe cele terapii logopedycznej:
kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi,
stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
doskonalenie wymowy i korygowanie wad artykulacyjnych,
wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie,
wzbogacanie czynnego i biernego słownika ucznia,
zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
Co ma wpływ na skuteczność terapii logopedycznej?
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
• rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
• sprawność intelektualna dziecka,
• sprawność aparatu artykulacyjnego,
• systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
• wczesne rozpoczęcie terapii,
• aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
Najczęściej występujące wady wymowy
Najczęstsze przyczyny powstawania zaburzeń mowy