Jeśli jesteś właścicielem pokoi gościnnych, apartamentów, kwater prywatnych, domków letniskowych, ośrodków wczasowych itp. położonych na terenie Miasta Szczytno, jako przedsiębiorca masz obowiązek zgłoszenia swojego obiektu do ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie (tzw. nieskategoryzowanych) prowadzonej przez Burmistrza Miasta Szczytno.
Na podstawie art. 38 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185) prowadzenie ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie należy do obowiązku Burmistrza Miasta Szczytno.
Zgodnie z art. 39 ust. 3 w/w ustawy przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie mają obowiązek zgłosić obiekt do ewidencji, w formie pisemnej na formularzu wniosku (pliki do pobrania).
Usługi hotelarskie mogą być świadczone w innych obiektach, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia, o których mowa w art. 35 ust. 2 w/w ustawy.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji obiektów innych niż obiekty hotelarskie, w których świadczone są usługi hotelarskie na terenie Gminy Miejskiej Szczytno.
Wniosek należy złożyć:
- osobiście w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Szczytnie, pok. nr 1, parter
- pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miejski w Szczytnie, ul. Sienkiewicza 1, 12-100 Szczytno.
Do wniosku należy dołączyć szczegółowy opis obiektu (załącznik nr 1) oraz oświadczenie o spełnieniu minimalnych wymagań dotyczących wyposażenia i świadczonych usług (załącznik nr 2).
Ponadto zgodnie z art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185) oraz § 17 ust. 1 pkt 1 - 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2017 r. poz. 2166) kwaterodawcy świadczący usługi hotelarskie zobowiązani są do zgłaszania do ewidencji wszelkich zmian oraz informacji o:
• zaprzestaniu świadczenia usług hotelarskich;
• uzyskaniu decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii - w przypadku ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
• zgłoszeniu obiektu do ewidencji innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) - w przypadku ewidencji obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa, gdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji zamierza nadal świadczyć usługi hotelarskie, a nie zamierza już stosować nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego;
• zmianie działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową;
• zmianie liczby miejsc noclegowych, liczby jednostek mieszkalnych, zmianie ich struktury, zmianie numeru telefonu, a także - o ile obiekt posiada - o zmianie numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej;
• zmianie zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych.
Zgłoszenie zmiany wpisu (załącznik nr 3) oraz zawiadomienie o zakończeniu świadczenia usług (załącznik nr 4) dostępne są poniżej w plikach do pobrania.
Wymagane opłaty:
Wpis do ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie jest bezpłatny. Jednak, aby otrzymać zaświadczenie o wpisie do ww. ewidencji należy złożyć stosowny wniosek (załącznik nr 5) i dołączyć do niego dowód wpłaty z tytułu opłaty skarbowej. Opłata skarbowa wynosi 17 zł (Opłata skarbowa zgodnie z Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zmian.).
Opłatę skarbową można wpłacać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego, 12-100 Szczytno, ul. Sienkiewicza 1, Bank Spółdzielczy w Szczytnie, nr rachunku: 95 8838 0005 2001 0103 8440 0009.
Polski Bon Turystyczny a ewidencja obiektów
Aby przyjmować gości w Twoim obiekcie, którzy opłacają pobyt w ramach Polskiego Bonu Turystycznego musisz być zapisany w ewidencji innych obiektów świadczących usługi hotelarskie. Gdy w dniu rezerwacji pobytu w obiekcie nie będzie on widniał w takiej ewidencji, właściciel zostanie wezwany do uzupełnienia informacji i dostarczenia zaświadczenia o wpisie do ewidencji.
Pliki do pobrania:
1. Wniosek o wpis do ewidencji
2. Załącznik nr 1 - opis obiektu
3. Załącznik nr 2 - minimalne wymagania
4. Załącznik nr 3 - zmiana wpisu
5. Załącznik nr 4 - zakończenie świadczenia usług hotelarskich
6. Załącznik nr 5 - wniosek o wydanie zaświadczenia